Ble sendt hjem fordi hun kom med ryggsekk

Ryggsekker, kofferter og kvinnfolk var strengt forbudt ombord.

Overtro har alltid vært knyttet sterkt sammen med livet til sjøs. Man skal blant annet ikke plystre, for da plystrer man på uværet. Man skal heller ikke ha med seg en ryggsekk eller paraply ombord. Det bringer ulykke.

Skipper og båtreder Dag Olav Mollan fra Skjervøy i Troms, har et eksempel på hvor alvorlig det er å ta med ryggsekk ombord i en fiskebåt.

– Jeg personlig er ikke så overtroisk. Men jeg har en historie fra da den ene søsteren min skulle mønstre på som mannskap på en båt. Hun kom med ryggsekk og joggesko. Hun ble rett og slett jaget i land. Riktignok slapp hun ombord igjen, men først etter at hun hadde vært hjemme og lempet all bagasjen over i en søppelsekk, og byttet ut joggeskoene med støvler.

Skipper Dag Olav Mollan står i styrhuset.
Skipper Dag Olav Mollan i styrhuset på fiskebåten Katla. Foto: privat.

MÅTTE SNU HVIS DE MØTTE EN KVINNE
I det minste slapp hun ombord selv om hun er dame. Hadde det vært i «gamledager», ville hun antakelig ikke blitt vurdert som mannskap engang. For «kvinnfolk» var strengt forbudt. Det betød nemlig ulykke. Fiskeribladet Fiskaren skriver om hvor sterk overtroen var før:

«Om en fisker var så uheldig å møte et kvinnfolk på vei til båten, var dette et dårlig tegn. Da måtte man snu og vende hjemover igjen, krysse dørkarmen innomhus før man kunne starte turen på ny. Om man igjen støtte på et kvinnfolk måtte regla gjentas. Unntaket var om kvinnen man møtte på veien hadde på seg forkle. Da kunne man trygt fortsette turen mot båten. Ulykka gjaldt heller ikke om kvinnen var ung.»

I dag er de fleste båtfolk langt mer avslappet. Det gjelder også Mollan, som eier den 15 meter lange båten fiskebåten Katla.

– Jeg har med både kjerring og unger ombord, uten at det gjøres noe vesen ut av det.

LES OGSÅ: Ord og uttrykk til sjøs

katla ligger til kai
Katla ligger til Kai i Skjervøy i Troms.

ALDRI PÅ EN FREDAG
Det er til og med regler for når og hvordan du skal gå fra kai. Blant annet skal du ikke svinge mot babord når du forlater kai. Det kunne medføre en rekke merkelige manøvre. Og du skal heller ikke gå til havs på en fredag eller en lørdag.

– Jeg hørte om en hvalfanger fra Lofoten som la ut på en fredag. De fant riktignok noe hval, men de bommet. Enden på visa var at skipperen bestemte at turen måtte avbrytes. De returnerte, la seg inntil kai uten å fortøye, og la ut til havs igjen. Så ekstremt kan det altså være, sier han.

LES OGSÅ: Vant til å håndtere været

SKITT FISKE
Plystring er/var også strengt forbudt ombord, fordi det fører til vind. Plystreforbudet kommer som alt annet fra gammelt av. Når seilskutene var ute i dårlig vær, pep det i mastene. Derfor er det velkjent at plystring fører til dårlig vær.

Å ønske noen god fangst eller lykke på reisen, ville virke mot sin hensikt, mente man. Det er antakelig sånn uttrykket «skitt fiske» har oppstått. For ved å si «skitt fiske» ønsker en lykke til uten egentlig å gjøre det, i frykt for at en lykkeønskning vil føre til et dårlig fiske.

LES OGSÅ: Roller og stillinger på et skip

NOEN FLERE
– Du skal ikke si ordet «hest» fordi det kan bety død
– Paraply er forbudt
– «Haill» betyr at du hadde sex før du la ut på sjøen. Det gir fiskelykke.
– Avskårne blomster må du ikke ha ombord
– Katt ombord er tabu. Men er det en skipskatt, er det lov.

Dette er bare litt av den overtroen som har eksistert ombord i generasjoner. Skriv gjerne i kommentarfeltet dersom du kommer på noen flere.

Kommentarer
Print Friendly, PDF & Email
Eimskip