De beste rådene mot sjøsyke

Det finnes ingen mirakelkur for den som er sjøsyk. Men det finnes mye du kan gjøre for å redusere plagene. Å være sjøsyk er en fæl opplevelse. Du blir kvalm og elendig, og lurer på hvor dette skal ende. Etter hvert må du bare gi tapt for mageinnholdet som vil ut: Du kaster opp. Dette høres jo ut som en grusom sykdom. Men det er det ikke. Tvert imot er sjøsyke et tegn på at sansene dine fungerer.

FORVIRRET HJERNE
Ubehaget er en helt normal reaksjon som oppstår i balanseorganet. Dette organet ligger inne i det indre øret og gir hjernen informasjon om din egen bevegelse. Når signalene ikke stemmer overens med det du ser og sanser, oppstår det full forvirring i sansene. Sammen med øynene og nerver i musklene våre, gjør balanseorganet at vi kommer oss stødig omkring på tørt land. Men på sjøen kan de oppstå full forvirring – øynene ser noe helt annet enn det balanseorganet oppfatter. Hjernen vet dermed ikke hva den skal tro, og klarer ikke å tolke signalene riktig.

Og dermed er veien kort til å henge over ripa mens du ønsker du var hjemme. En del sjøfolk har aldri problemer med sjøsyke, mens andre blir syke hver gang skipet forlater en havn. Vi har hørt om en fisker fra Skjervøy i Troms, som visstnok kastet opp hver gang han tok på seg støvlene når han kom ombord i sjarken på morgenen.

Les gjerne også intervjuet med kapteinen som er vant til å forholde seg til vær og vind

RÅD MOT SJØSYKE
Det florerer av tips og triks og kjerringråd mot sjøsyke. Enkelte har dokumentert effekt, mens andre er vel tvilsomme. Vi tar ikke stilling til hva som virker og ikke virker.

Redningsselskapet har følgende råd:

  • På apoteket finner du både tabletter og plaster mot sjøsyke.
  • Det finnes armbånd mot sjøsyke. Slike armbånd trykker på akupresspunktet (like over håndleddet). Har du ikke armbånd, kan du trykke på punktet med fingrene. Det skal virke best med trykk på begge håndleddene.
  • Vær forsiktig med alkohol, også dagen før du skal ut i båt.
  • Hold deg varm og tørr.
  • Frisk luft er nok å foretrekke, men bunnen av båten gir minst bevegelse. Det samme opplever du midt i båten – i balansepunktet. En hengekøye kan også bidra til mindre bevegelse.
  • Unngå sterke lukter.
  • Lukk øynene. Det kan skjerme hjernen fra forvirrende signaler.
  • Tenk på noe annet.
  • Hold avstand til andre som er sjøsyke, hvis de ikke er avhengig av din hjelp.
  • Unngå bøker og dataskjermer.
  • Hold deg i aktivitet så lenge du kan. Klarer du å ta roret, kan du få en følelse av kontroll.
  • Fokuser på horisonten når alt annet beveger seg. Det kan hjelpe å se på noe som står stille. Det kan også hjelpe å se på bølgene og følge båtens bevegelser, uten å stritte imot.
  • Trekk pusten dypt og kontroller pustingen. Hold deg rolig og unngå hyperventilering.
  • Kaldt vann hjelper. Gjerne isklumper å holde i, hvis det er tilgjengelig. En kald klut over pannen.
  • Spis ofte, men moderat. Tygg godt og ta deg god tid.
  • Tørre (gjerne salte) kjeks gjør godt.
  • Unngå sukker.
  • Ingefær i alle varianter skal hjelpe. Tygg det, sug på det eller lag te av det.
  • Rå grønnsaker, urter og planter skal hjelpe. Gulrotjuice, aprikoser, svisker, mynteblader, rosmarin og timian – for å nevne noen. Og sitronholdige drikker.
  • Noen tror at tyggegummi er løsningen.
  • Pass på at du ikke blir dehydrert. Få i deg væske.
  • Hvis alt er prøvd og ingenting virker, kan du prøve med gråpapir på magen eller tape på navlen – to av kjerringrådene som sannsynligvis ikke er vitenskapelig testet.

Og dersom ingenting hjelper: Sjøsyke er en naturlig ting som går over.

Les også: Store skapninger i havet
Eller du kan lese om tro og overtro til sjøs.

Kommentarer
Print Friendly, PDF & Email
Eimskip