En dupp fanget i havets makt

Det hvite skummet på bølgene gjorde lite for å få meg på andre tanker. Skipet vugget opp og ned imellom svarte vegger; en dupp fanget i havets makt.

Mennene rundt meg stønnet i takt med skipet; det knirket i gulv og bjelker, dører og luker. Til tross for iherdige forsøk på å opprettholde hygienen om bord, spredde influensaen seg som ild i tørt gress. Jeg, som hele tiden hadde gått med en knyttet tøybit over munn og nese, lå nå for døden. Kroppen verket med feber – huden var svett, klam og jeg luktet vondt. Heldigvis, var det andre som luktet verre. Uheldigvis, lå de alle ved siden av meg.

«Også avgått med døden,» sa en trøtt og lei stemme. Han var ikke eldre enn sytten, stakkars, og som nevø til skipslegen hadde han tatt over da skipslegen selv møtte sin Skaper.  

Det var så inderlig kaldt – men kroppen hadde ikke mer energi; tennene hakket ikke lengre – en nåde, midt i elendigheten.

Det er ingen tvil om at livet var hardt om man seilte på havet i gamle dager. Før 1500-tallet var hygiene om bord dårlig, og mange led under sykdommer og feilernæring. Heldigvis er tiden over da skipsbarberen sto for både amputasjoner og diverse behandlingsmetoder.

Om bord skip i dag (Ikke cruise skip og større ferger) er det navigatørene som gjennomgår generell medisinsk behandling og livredning. Dette gjentar de med jevne mellomrom slik at kunnskapen alltid er oppdatert.

De lærer seg blant annet setting av intravenøs, førstehjelp, muskulær behandling og smertelindring ved hjelp av sprøyter. De får også opplæring i sårskader og enklere inngrep.

Skip over en viss størrelse har definerte krav til hva som skal være om bord i form av medisin og utstyr (inklusivt operasjonsstuer), og dette avhenger også av hvilket område de skal seile i og størrelsen på besetningen.

I løpet av 2017 vil en ny type redningshelikopter bli lansert, med større rekkevidde og mulighet for å hente flere passasjerer. Dette er spesielt gode nyheter for skip, da AW101 kan fly hele 315 nautiske mil ut og samme rekkevidde tilbake igjen, uten å etterfylle drivstoff.

Fra gammelt av til moderne tider – både med og uten teknologi – er ønsket om å være på havet fortsatt slik den var, bare litt tryggere.

Henrik Ibsen sa det slik: «Natt og dag, vinter og sommer er den over meg – denne dragende hjemve etter havet.»

Kilder:
TU
Wikipedia
TE PAPA
Tidsskriftet.no
Info om dagens skip: Dag Håkon Sundet, Eimskip

Kommentarer
Print Friendly, PDF & Email
Eimskip