Fokus på lastsikring hele året

– Sikring av last har fokus hele året, men det er i vintersesongen vi får testet om det virkelig holder. Særlig når vi går i krevende områder som Lopphavet, Folda, Hustadvika, Stad-landet og langs Jærkysten. Men det blir en vane å surre last og matrosene er meget erfarne, sier kaptein Karl-Ivan Vikestad på Svartfoss.

Kaptein Karl-Ivan Vikestad

Puter
Oppblåsbare puter, som blir brukt til å fylle luftrommet mellom pallene er videreutviklet av Eimskip sine ansatte, og letter arbeidet med å sikre verdifull last.  – De er skånsomme og kan lett byttes ut dersom en skulle ryke underveis. Vi har vakter som observerer hvordan lasten oppfører seg på overfartene, sier Vikestad. Tung last, fra 40- og oppover til 100 tonn er livsfarlig dersom den skulle begynne å bevege seg. Godkjente kjettinger og surrebånd er derfor ”et must” for å holde alt på plass når vinden på den mørke årstiden kan komme opp i 25-30 sekundmeter. Mye av lasten kan også være svært verdifull, for eksempel konstruksjoner innen offshore, og her blir det satt ekstra krav fra vareeier til hvordan lasten skal sikres.

Lasta må stå helt stille
For at lasta skal stå helt stille bruker man materialer under lasta som lager friksjon mellom lasta og det glatte ståldekket som vi har på skipene. Det kan være tykke trestykker eller bildekk. Etterpå blir det sikret med surrebånd eller kjettinger som strammes godt slik at de ikke er slakke. Det kan også være nødvendig å stramme surringen igjen når en har hatt litt bevegelse i skipet. Får lasta slakk i surringene kan den flytte på seg, og lage rykk i sikringene som gjør at de går rett av.

Krevende last
Arbeidet med å sikre krevende last ombord, starter allerede ved forespørsel på lasteoppdraget. En ser på tegninger over det som skal transporteres og planlegger alt nøye. Det kan være et krav fra lasteier at surveyer brukes. En tredjepart, en uavhengig surveyer, følger med på hele lasteprosessen for å se at alt foregår i henhold til avtalen som er gjort. Vi laster mye krevende last uten surveyer også. Når surveyer er fornøyd får man et ”Seafastening Certicate ” som bevis på at alt er riktig sikret. – Surveyere opererer med en sikkerhetsfaktor på ca. 2,2, noe som betyr at en last på ti tonn skal sikres som det i realiteten var en last på 22 tonn. Om bord på Eimskip sine skip bruker vi enda høyere sikkerhetsfaktor –  for å være helt sikker, avslutter Karl-Ivan Vikestad.

 

 

 

 

Kommentarer
Print Friendly, PDF & Email
Eimskip