Lever to separate liv

Kapteinen på Svartfoss føler seg heldig som lever det livet han gjør.

– Som sjømann lever du jo to forskjellige liv. Du har ett liv der du er på jobb 24 timer i døgnet, og et annet liv der du har fri i flere uker. Og jeg må presisere at det er to gode liv. Jeg trives veldig godt i den rollen jeg har ombord.  Det forteller kaptein Stig Tommy Jenssen.

Han forteller at det fort tar et døgn å omstille seg til hjemme-livet når han kommer fra en flere ukers lang rundreise med Svartfoss.

– Det samme gjelder andre veien også. Livet ombord er naturligvis preget av at du er på jobben hele tiden, og du kan ikke bare stikke hjem en tur hvis du får lyst. Ombord har vi våre rutiner og arbeidsoppgaver. Blant annet trenger vi ikke engang tenke på hva vi skal ha til middag. For det er det kokken som gjør.

Jenssen og hans mannskap går i turnuser på 4,5 uker. Det vil si at de er 4,5 uker ombord, og 4,5 uker hjemme.

TRE UKERS RUNDTUR
M/V Svartfoss går i en fast rute som tar tre uker. De starter i Murmansk, Båtsfjord eller Kirkenes. På turen sørover besøker de mange havner, før de forlater landet ved Stavanger. Da går turen over til Velsen i Nederland, før de besøker Grimsby i England. Enkelte ganger besøker de Aberbeen før de går tilbake til utgangspunktet.

Dagen inneholder mange arbeidsoppgaver fra han starter på jobb klokken åtte på morgenen.

– I tillegg til å føre båten, har jeg naturlig nok mange andre oppgaver. Dagen starter med at jeg får info fra overstyrmannen, som har hatt vakta før meg. Da får jeg høre hvordan natta har gått, og så planlegger vi hva som skal skje videre utover dagen.

De er ni personer som jobber ombord i Svartfoss: kapteinen, overstyrmann, kadett, maskinist, olier, kokk, og tre matroser. Sjefen, overstyrmannen og kadetten er norske. Resten er russiske. Det betyr selvsagt at engelsk er arbeidsspråket.

GIGANTFLÅTE
En kaptein har mange roller. Blant annet følger det med en del administrative oppgaver til stillingen.

– Vi får mange varierende forespørsler og oppdrag. Vi har for eksempel en kran som løfter 50 tonn. Det fører til at mange spør oss om vi kan frakte diverse spesialgods som mange av de andre båtene ikke klarer. Det tyngste vi noen gang har løftet ombord, var en flåte på 47 tonn. Når det gjelder last, frakter Svartfoss mest frossen fisk.

Lengter
38-åringen har jobbet som kaptein siden 2011. I Eimskip har han vært siden 2006. Når han ikke er ombord, finner man ham i Kolvereid i Nord-Trøndelag sammen med kone, to barn og ett bonusbarn i alderen seks til 14 år.

– Den store fordelen med at jeg har fri i 4,5 uker, er at jeg har all verdens tid til å følge opp barn og fritidsaktiviteter. – Men når jeg har vært hjemme noen uker, merker jeg ofte at jeg lengter etter sjøen.

Kommentarer
Print Friendly, PDF & Email
Eimskip