Med Svartfoss over Nordsjøen

Tom Espen nyter utsikten fra brua

Hei! Jeg heter Tom Espen, og jobber til daglig ved Eimskip’s kontor i Fredrikstad. I dag mønstret jeg på Svartfoss i Ålesund, da vi i Eimskip har det med å sende kontorfolk ombord på båtene fra tid til annen.

Planen var egentlig å dokumentere dårlig vær over Nordsjøen, og se om kontorfolka tåler det…. Det kan imidlertid se ut til at det ikke blir så fælt, da det blir østlig vind med bølgehøyde ca 4 meter. Først på onsdag vil bølgehøyden øke til 8-10 meter – rett på tvers! Tror vi kommer oss forbi før det! Blir med ned til Velsen i Nederland, og oppdaterer under veis.

Dag 2

Gammel sjø rundt Stadtlandet

Ikke lett å sove i natt…. Svartfoss hadde 9 lasteplasser i Ålesund, og føk hit og dit med dertil hørende skramling. Avgang derfra ved 05-tiden. Allikevel oppe kl 06.30 for å få med den store skrekken Stadthavet. Men det ble ikke noen skrekk. Kun gammel sjø og litt rulling, og bølgehøyden var nok ikke mer enn et par-tre meter.

Skal turen bli fiasko, altså med for flott vær? Faktisk ble det så fint sydover at det ble av det smått magiske slaget, med vindstille og sol og fantastisk natur. Fikk såvidt hilst på Holmfoss da vi var innom Måløy, og deretter lastet vi containere i idylliske Kalvåg.

I skrivende stund ankommer vi Bergen, og om et par timer går ferden videre mot Nordsjøen. PS: Forresten utrolig god mat her ombord! Klarer ikke å skille mellom lunch og middag, men den første er antagelig lunch.

Dag 3

Oljeriggen «Siri» i dansk farvann

Sov ganske godt i natt faktisk, men etter å ha rullet sidelengs i senga 40-50 ganger på morgenen så skjønte jeg at Svartfoss hadde nådd Nordsjøen. Ikke grov sjø antagelig, men nok til at jeg måtte sikte på håndtaket til baderomsdøra, ta sats, og ta raske tre skritt bort til badet. Der inne lå det meste på gulvet. Moro, tenkte jeg.

Det ble rask dusj, på et eller annet vis, og deretter rett til frokost. Spiste med kaptein Karl Ivan Vikestad, og vi var enige om at det var befriende å være uten telefondekning i “kontortiden”

Vel oppe på broa, kunne vi konstatere at det ikke var stort værre enn utenfor Stadtlandet. Overstyrmann Olav Kvam skulle avløses og han pratet om “godvèr”, og jeg måtte vel egentlig være enig i det. Det grove været kom aldri, men opplevelsen over Nordsjøen har vært både interessant og artig. Raskt skiftende vær med både sol og snø, og vinden kom vel aldri over 10 meter fra øst.

Spesielt å passere i mellom oljeinstallasjoner, og artig å beregne passering av andre skip. Vaktene her ombord er på 6 timer, og jeg har nok satt rekord i 6-timers kaffedrikking mens jeg har vært her. Fantastisk kaffe! Vi nærmer oss Velsen, og er der i morgen tidlig. Håper da å være på “nett” igjen for å direktesende fra innseilingen der.

Dag 4

Flott nattseilas ble det, over Nordsjøen, og vinden på skrå bakfra hjalp til å få fart i skuta. Nesten litt mystisk stemning, å bevege seg gjennom oljefeltene som så ut som små landsbyer i mørket.

Lossing i Velsen

Vi krysset hovedleia utenfor Nederland på vei inn mot innseilingen til Velsen, og det var nok her den tetteste skipstrafikken var. Ankom slusene utenfor Velsen ved 07-tiden. Egentlig er det helt utrolig at det enorme kanalsystemet i Nederland ligger ca 1 meter under havnivå, vi ble altså sluset en trapp ned. Det tok kun drøye 20 minutter – helt utrolig effektivt.

Vel inne ved kai i Velsen skulle Svartfoss losse 1.500 paller og 13 containere. Deretter laste 600 paller og 10 x 40ft container fra Canada til Norge. De seiler videre mot Norge i morgen ettermiddag, og da i drittvær, og jeg flyr tilbake til Norge.

Vil få takke Karl Ivan Vikestad (bildet) og hans dyktige mannskap for en flott og minnerik tur!

Gutta krutt
Kommentarer
Print Friendly, PDF & Email
Eimskip