Slett ingen ni til fire-jobb

Som kaptein på et frakteskip langs en værhard norskekyst, har du mange ting å tenke på.

– Ring meg om tjue minutter.

Kaptein Sofus Lognberg på brua på Vidfoss.
Kaptein Sofus Lognberg på brua på Vidfoss.

Sofus Lognberg har slett ikke tid til å snakke i telefonen når dette intervjuet skal gjøres. Han er i ferd med å kaste

loss i Andenes, klar for ferden videre nordover. Så prioriteringene er klare. 20 minutter etterpå er han langt mer snakkesalig.

Den 48 år gamle færingen har vært kaptein i  20 år. Han har vært toppsjefen på det over 92 meter lange frakteskipet Vidfoss siden september 2015. I Eimskip Norge har han vært siden 2008. Han hevder at han har det som plommen i egget, til tross for travle arbeidsdager.

– Å være kaptein i dag er voldsomt omfattende. Det å seile skuta er den enkleste og kjekkeste delen av jobben. Arbeidsdagen er slett ikke over når jeg går av vakt. Det er alltid mailer som må sendes, vedlikehold som må utføres, og rapporter som må gjøres ferdig. Dette gjør jeg etter vakt, for når jeg seiler skuta, gjør jeg bare det.

TID ER PENGER
Skipet han er kaptein på går i mer eller mindre fast rute mellom Holland og Murmansk, med mange stopp langs norskekysten underveis. Hele rundturen tar tre uker.

–  Det går i ett. Tid er penger, vet du. Så vi legger til kai og laster og losser, og så er det rett ut på sjøen igjen. Det er sånn det skal være.

Han forteller at de har mellom åtte og 25 anløp på strekningen mellom Holland og Murmansk.

– Men mellom ti og femten anløp er vanligst for vår del, sier han.

Vidfoss frakter mye forskjellig. Sørover fra Russland går det mye i frossen fisk. Oppover frakter de mye fiskefôr. – Vi frakter også en del emballasje til norske bedrifter, i tillegg til all mulig stykkgods.

VÆRET ER EN UTFORDRING
Alle som har den minste kjennskap til Norge, vet at været kan være en utfordring. Det vet Sofus Lognberg bedre enn de fleste.

– Som i livet for øvrig, er det gode og dårlige dager. Været får man bare ta som det kommer. Det hender at vi må sløyfe et anløp på grunn av været, men det er flere år siden det har skjedd. På vinteren kan Statt og Hustadvika være utfordrende. Det samme gjelder finnmarkskysten fra Honningsvåg til Kirkenes.

Tidevann er en annen faktor han som kaptein må ha i bakhodet, spesielt når han skal inn og ut av små havner. Men det er kun i én havn at det er spesielt utfordrende.

– Andenes. Der er det sånn det ikke er vann nok under lavvann. Der er det sånn at vi må vente hvis vi kommer til feil tidspunkt, men vi prøver alltid å planlegge sånn at vi slipper venting.

MANGE NASJONER
Med seg på Vidfoss har han et mannskap på ti, i tillegg til ham selv. De kommer både fra Norge, Russland, Estland, Litauen og Færøyene, hvor han selv kommer fra.

– Jeg har norsk overstyrmann og russisk førstestyrmann. Når vi seiler til havs går vi 4/8-vakt, det vil si fire timer på jobb og åtte timer av. Langs kysten går overstyrmannen og jeg 6/6-vakter. Han skryter uhemmet av mannskapet sitt, som han beskriver som dyktige og pålitelige.

vidfoss

På hvert skip i Eimskip, er det to kapteiner som jobber turnus. Til å være så nære kolleger, ser de hverandre sjelden.

– Vi har en dag sammen hver sjette uke. Men vi kjenner hverandre godt, og snakker mye i telefonen.

ELSKER Å REISE
En skulle tro at en som reiser kontinuerlig i jobben sin er grundig lei av å reise. Men neida,  Lognberg elsker å reise også på fritiden

Den reiseglade 48-åringen er far til to jenter og to gutter i alderen åtte til 27 år.

– Når jeg ikke er på jobb eller ute og reiser, er jeg mye hjemme sammen med familien min. Jeg er også bestefar til tre.

 

 

 

Kommentarer
Print Friendly, PDF & Email
Eimskip