Splitte mine bramseil

«Splitte mine bramseil, nå må vi sette alle kluter til før alt går ad undas».

Det er ikke få ord og uttrykk som har opprinnelse ute fra bølgene. De fleste som har levd en stund vet hva den første setningen betyr, selv om uttrykkene i seg selv er uforståelige. Det betyr ikke at de er meningsløse – men at vi har tilpasset gamle maritime uttrykk til livet i dag.

«Splitte mine bramseil» er det knapt noen som sier lenger. Men opprinnelig var det et kraftuttrykk som ble brukt av mannskapet på seilskuter. Logikken ligger i at fullriggere, som for eksempel Statsraad Lehmkuhl, har seil som kalles bramseil. Når været ble så dårlig at bramseilet revnet, da var det trøbbel på gang.

Å «sette alle kluter til» betyr opprinnelig å heise så mange seil som skuta kan tåle, og få maksimal fart på skuta.

«Åtte glass» er fire timer. Et glass er en tidsenhet tilsvarende en halv time. Det er åtte glass i en vakt på fire timer. Uttrykket skriver seg fra den tid da man brukte halvtimeglass til å måle tiden om bord – glasset ble snudd åtte ganger i en vakt. De tidligste urverk var utelukkende pendelurverk. Et pendelurverk er ubrukelig ombord, idet sjøgangen vil forstyrre pendelens gang og gjøre uret upresist. Timeglass er upåvirket av sjøgang.

Uttrykket «stopp en hal» er et gammelt sjømannsuttrykk og stammer fra det engelske «stop and haul». Det ble brukt i forbindelse med trimming av rigg hvor noen måtte stå å se på at det var optimal stramming for og dermed rope ut «stop and haul». Norske sjømenn i utlandet tok mest sannsynligvis med seg dette uttrykket hjem hvor vi fikk den norske varianten «stopp en hal» som da betyr «stopp å hale».

Ordet «styrbord» har norrøn opprinnelse. Vikingene styrte sine båter med styreåre (ror) som alltid var festet på høyre side. Rormannen, som holdt styreåren med begge hender, stod delvis med ryggen mot båtens babord side. «Babord» stammer fra norrønt «bak»

Når noe går «ad undas» er ikke det noe godt tegn, som jo alle vet. Uttrykket er latinsk, og betyr «til bølgene».

Når du «klarer brasene», da mestrer du en vanskelig oppgave eller en stresset situasjon. En bras er en talje eller et tau. På en skværrigget båt må en svinge bommene slik at seilene kan justeres når en skifter kurs. Det må skje raskt, og mannskapet må ofte løpe med brasene og siden sette fast. Det kan lett bli knuter på de lange tauene dersom en ikke planlegger ordentlig.

Ved «omkalfatring» gjør du helt om på noe, enten det er ommøblering av stua eller totalt endring av livssituasjon. Kalfatre betyr å gjøre skipssidene og dekket vanntette ved å banke drev og bek inn i natene mellom plankene. På eldre båter eller skip hvor de gamle natene tas ut og erstattes med nye nater, heter prosessen omkalfatring.

I dag bruker vi uttrykket «å ta luven fra» når vi «stjeler showet» fra noen. Men for å gå tilbake til opprinnelsen: Luv, luvart eller lo er den siden vinden kommer fra. Den andre siden er le. Når et fartøy seiler opp på vindsiden – til luvart – av et annet, vil det andre komme inn i vindskyggen av det første og derfor miste farten – det blir tatt luven fra.

Før man seiler skuta inn havnen, er det vanlig å «skvære opp» (square up). Dette vil si at man retter opp mastene slik at bommen og tverrmastene danner et kvadrat (square). Det ser mye penere og pynteligere ut når riggen står rett.

Vet du forklaringen på enda flere uttrykk, må du gjerne dele din viten i kommentarfeltet.

KILDER:
Store norske leksikon
Sol.no
Sagablott.no
Wikipedia
Nøtterøy historielag
The Tall Ship Races

Kommentarer
Print Friendly, PDF & Email
Eimskip