Utplassert ombord: Ble positivt overrasket

Her står Tom-Roger Martinsen og lener seg over rekka ved kai i Nederland. Foto: privat.

– Jeg gruet meg litt til været, for jeg har hørt hvor værhardt det kan være i Nordsjøen. Men det gikk veldig fint. Det var ikke noe vær å snakke om.

Den som sier det, heter Tom-Roger Martinsen. Han er en 17 år gammel elev ved Tromsø maritime skole, der han er elev ved VG 2, studieretning maritime fag. I januar var han utplassert ombord i MV Svartfoss, som går i skytteltrafikk mellom Murmansk, Norskekysten, Nederland og England. Som en del av studieløpet, skal de jobbe ombord på en båt i løpet av VG 2.

LES OGSÅ: Vant til å håndtere været

– Jeg har helt klart lyst til å dra ut på havet igjen, sier han.

Til daglig bor han i Tromsø sammen med mor, far og en søster og en bror.

DEN VIRKELIGE LÆRINGEN
Det var første gang han hadde vært så lenge borte fra dem, da han tilbrakte 15 dager sammen med kaptein Lorents Johansen og resten av mannskapet. Et par ganger i året tar han imot elever, som er med dem i to-tre uker. Det har han lyst til å fortsette med.

– Jeg liker å ha elever ombord, og å lære dem opp. Det er fint med skole, og skolen gjør dem så godt rustet som de kan bli. Men den virkelige læringen får de ute i den store verden, sier kapteinen.

Kaptein Lorents Johansen mener det er viktig både for elevene, skolen, og rederiene at elever jobber ombord. Foto: privat.

LES OGSÅ: Slett ingen ni til fire-jobb

At det var lærerikt kan Tom-Roger skrive under på, for han følte seg ivaretatt helt fra han satte føttene på dekk.

– Jeg var litt sjenert i starten. Men alle var hyggelige. Spesielt russerne tok veldig godt vare på meg, og lærte meg veldig mye. Det var fint å oppleve så mye nytt. Arbeidsoppgavene var varierte. Jeg satt en del i styrhuset og så etter garn og båter og andre ting i sjøen. Ellers så kjørte jeg heis, skannet paller, pluss en mye annet.

VIKTIG Å KNYTTE BÅND
Tom-Rogers faglærer, Per-Morten Brennvik, forteller at han er veldig glad for at rederiene bruker tid på dette. I år hadde de for første gang tilbud om flere plasser enn de hadde elever.

– Det betyr masse både for skolen og elevene. De har liten eller ingen yrkeserfaring fra før, og faglig sett er det kjempeviktig at de får en relasjon til den teorien de lærer på skolen – at de for eksempel vet hvordan en pullert eller et ankerspill faktisk ser ut, og hvordan det fungerer. I tillegg til å få arbeidserfaring, er det viktig for dem å bli kjent med næringen og å knytte bånd til rederiene.

– Mange har aldri vært borte hjemmefra to uker i strekk. Litt av hensikten ved at de er ombord alene, er at de skal få kjenne på nettopp det. De må bli kjent med nye folk, og det krever et helt annet initiativ når du er alene. Det blir ikke det samme hvis de er flere, forteller Brennvik.

LES OGSÅ: Lever to separate liv

MATROSYRKET
VG 2 er siste året på skolen før de blir lærlinger. Det betyr i praksis at de skal jobbe på båt, før de får fagbrev. For Tom-Rogers del betyr det at han blir matros. Som matros kan du være ansatt på både mindre ferger, hurtigbåter og på større skip som seiler innenriks og utenriks. Arbeidsoppgavene kan variere en del avhengig av på hvilken type båt du jobber. Vanlige arbeidsoppgaver for matrosen: vedlikehold og vakthold på båten, lasting og lossing når båten ligger i havn, fungere som assistent på brua, blant annet være på utkikk, eller ha rollen som rormann.

Les mer om matrosyrket og andre stillinger ombord i Eimskips båter.

– JEG GLEDER MEG
Som 17-åring er det ikke alltid like lett å vite hvilket yrke som passer, og utplasseringen er viktig for å finne ut om dette er et yrke som passer.

Tom -Roger er ikke i tvil:

– Jeg ble faktisk overrasket, for jeg hadde ikke trodd at jeg skulle like det så godt. Det beste ved turen var været og oppgavene. Det var lett å prate med alle sammen, jeg ble tatt godt imot, og fikk god opplæring.

– Jeg gleder meg til jeg skal ut i lære til sommeren. Det virker spennende, og jeg har lyst til å dra offshore.

Tom-Roger har fått på seg fritidsantrekket under frivakta. Foto: privat.
Kommentarer
Print Friendly, PDF & Email
Eimskip