Vil ha praktisk båtførerprøve

Styrmannen på Norges travleste redningsskøyte mener at dagens båtførerprøve er for dårlig.

Båtførerprøven er en teoretisk prøve i grunnleggende sjømannskap i Norge. Det kreves ingen form for praksis i forbindelse med båtførerprøven eller for å få utstedt båtførerbevis.

– Dette er en åpenbar svakhet. Sånn som det er nå, kan du gjennomføre prøven på nett, uten å ha vært ombord i en båt. Med en prøve i praktisk sjømannskap, ville folk ha vært langt bedre rustet til å ferdes på sjøen, mener Pål Abrahamsen.

Han burde vite hva han snakker om. Han er nemlig styrmann på på redningsskøyta RS Klaveness Marine, som er stasjonert på Oscarsborg utenfor Drøbak. Med 600 oppdrag årlig, er de Norges mest aktive stasjon.

Les et utdrag av Redningsselskapets redningshistorier.

SESONGBRUKERE KAN FOR LITE

Han understreker at han ikke er ute etter å svartmale, for han mener at det stort sett står bra til med kompetansen til sjøs.

– Vi ser at de som er på sjøen store deler av året, har god kontroll på sikkerhet og teknikk. Men vi ønsker at sesongbrukerne i større grad bør gjøre seg kjent med båten, og å være i stand til å foreta mindre reparasjoner selv.

For det er småfeil, som folk enkelt kunne reperarert selv, som utgjør hovedtyngden av Klaveness Marines oppdrag.

– Hvis folk hadde kunnet bytte for eksempel luftfilter og reimer selv, og ikke minst ha dette ombord, ville vi unngått mange oppdrag, som i utgangspunktet burde vært unødvendige.

Dagen før dette intervjuet ble gjort, hadde Pål Abrahamsen og hans mannskap fire oppdrag. To innebar sleping, mens to trengte starthjelp.

RS Klaveness Marine til kai på Oscarsborg på Oscarsborg. Mannskapet på akterenden gjør seg klar til oppdrag.

 

 

 

 

 

 

 

 

DE UNGE ER FLINKEST

Det obligatoriske kravet til båtførerbevis gjelder båtførere som er født fra og med 1. januar 1980 og senere.
Abrahamsen mener at dette gjenspeiler seg ved at de er unge som som stort sett er flinkest på sjøen.

– De unge har i stor utstrekning båtførerprøven, de er gode til å navigere, og de forstår kart og plottere.

På spørsmål om hvilke befolkningsgrupper som med fordel kunne skjerpe seg, svarer han følgende:

– De over 40 kan godt bli flinkere.

FINT VÆR GIR FLERE OPPDRAG

Når dette skrives hadde Redningsselskapet vært ute på 2412 oppdrag i juni og juli. Det er en liten økning fra fjoråret. Tallet vil stige ytterligere, siden enkelte rapporter for siste uken ennå ikke er klare.

Antall oppdrag for Redningsselskapet var i juni og juli i 2015 var 2395, mens det i juni og juli i 2016 var 2412. De mest vanlige oppdragene er dykk i forbindelse med tau i propell, slep, grunnberøringer og generell assistanse som for eksempel starthjelp.

– Det har vært en hektisk sommer så langt, med en økning i antall oppdrag. Det kan være mange årsaker til det, men i år har det vært fint vær og da drar flere ut på sjøen. Da blir det også gjerne flere oppdrag.

Det er fortsatt en god stund igjen av sommeren og Abrahamsen oppfordrer folk til å tenke sikkerhet.

– Bruk redningsvest, det er viktig at man har sikkerhetsutstyret i orden. Ta med deg dregg og kart for det området du skal ferdes i, og tenk sikkerhet generelt.

RÅD FRA REDNINGSSELSKAPET

• Vær edru når du fører båt – både for din egen og andres sikkerhet. En edru båtfører er en skjerpet båtfører.

• Vis hensyn til alle på sjøen, og avpass farten etter omgivelsene. Husk at krappe bølger kan velte en myk trafikant i kajakk!

• Ta en kameratsjekk før dere legger fra kai. Husk vest, mobil i vanntett etui og gjerne VHF. Bry dere om hverandre.

• Lytt til erfarne båtfolk. De deler gjerne av sin kunnskap.

• Husk at det er lurt å planlegge seilasen på forhånd, så slipper du forhåpentligvis å treffe skjær i sjøen. En godt planlagt seilas er både tryggere og hyggeligere for alle om bord.

• Det er ALDRI flaut å be om hjelp. Redningsskøytene er der for deg! Får du problemer med båt eller utstyr, så ring Redningsselskapets servicetelefon for båtfolk: 02 016.

• Har du sjekket at utstyret om bord er i orden? En godt vedlikeholdt båt er en trygg båt.

• Sjekk ALLTID værmeldingen før du legger ut.

• Vit alltid hvor du er på sjøen! Ikke stol blindt på kartplotteren. Følg med på omgivelsene rundt deg også.

• Avpass farten etter forholdene både dag og natt. Og husk å slå på lanterner når det skumrer

• Hvis du ikke flyter bedre enn barna dine, så bruker du vel redningsvest?

Kommentarer
Print Friendly, PDF & Email
Eimskip